Toeval in balans, het ritme van Eric de Nie

In Kunsthandel Kruis-Weg68 is tot 17 februari de expositie met schilderijen en aquarellen van Eric de Nie te bezichtigen. Eric de Nie is een bekende Haarlemse kunstenaar en deze expositie is een uitstekende aanleiding om eens met hem te praten over zijn werk en carrière.

Eric de Nie

Eric de Nie (1944) heeft twee verschillende carrières in de kunst doorlopen. Als kunstdocent heeft hij zijn sporen verdiend op 3 hoge scholen t.w. de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en de Rijksacademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Van 2004 tot 2009 was hij lid van de raad van advies bij de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Als kunstenaar is Eric vanaf de vroege zeventiger jaren actief. Zijn werk wordt geëxposeerd in binnen- en buitenland en verschillende musea hebben zijn werk in de collectie opgenomen zoals het Stedelijk Museum in Amsterdam, Museum Boymans van Beuningen, Gemeente Museum Den Haag, Museum Belvédère in Heerenveen en het Frans Hals Museum in Haarlem.

Oorspronkelijk was zijn werk figuratief. Bekende werken uit de jaren zeventig zijn hyperrealistisch bijvoorbeeld “Wat te denken van de werkelijkheid”, “Zelfportret van achteren” en “Drie Gratiën”. Gaandeweg is Eric steeds meer gaan inzoomen op de structuur van zijn onderwerp en werd zijn werk volledig abstract. Daarbij maakt hij sinds de jaren negentig gebruik van een ‘druppeltechniek’ waar verf en zwaartekracht worden benut om het doek te vullen. Deze werken zijn daarmee zeer herkenbaar en uniek.

De laatste jaren werkt Eric met waterverf, inkt en grote kwasten. In Kunsthandel Kruis-weg68 hangen voorbeelden van zijn abstracte schilderijen en aquarellen.

Hoe belangrijk is het voor jou als kunstenaar om te exposeren in een galerie?

“Heel belangrijk! Vooral als, zoals hier, de galerie wordt geleid door een kunstenaar (Michel van Overbeeke) en een ervaren museumexpert (Joke Stoute). De klantenkring en het netwerk van een galerie zijn van belang voor mij als kunstenaar want je wilt natuurlijk graag dat je werk wordt verkocht. Ook de erkenning voor je werken en de waardering van mensen die komen kijken naar je werk is erg fijn. Ik werk niet in opdracht, ik maak dus wat ik graag zelf wil en dan is het leuk om te zien dat het goed valt bij het publiek.”

Waar komt je inspiratie en motivatie vandaan bij het maken van al die abstracte werken?

“Het vullen van een leeg doek of papier is gek genoeg elke keer weer een prachtig moment. Vaak ontstaat een nieuw werk na het leegruimen van mijn atelier na een drukke periode met exposites. Als alles dan is opgeruimd, dan trekt dat lege doek mij. Mijn paradigma is altijd dat ik vantevoren niet weet of bedenk wat ik ga doen. Zelf wil ik dus ook verrast worden door het resultaat.”

Het valt op dat je in series werkt. Hoe voorkom je herhaling van je werk?

“Dat komt omdat ik van tevoren echt niet weet hoe het er uit komt te zien. Ik begin wel met een bepaald herinneringsbeeld en daar borduur ik vervolgens op voort. Daarbij maak ik ook gebruik van verschillende materialen zoals bijv. geschept papier of ruw onbewerkt katoen. Mijn verf wordt elke keer weer anders samengesteld zodat dikte en vloeibaarheid tot andere resultaten leiden.”

Toeval is dus altijd een factor van belang?

“Die druiptechniek die ik heb ontwikkeld, heb ik natuurlijk wel in de hand. Maar toeval speelt altijd mee. Zo vul ik bijvoorbeeld kleine plastic flesjes met verf en ik word verrast door de uitkomst of uitwerking van het materiaal. Ik probeer het toeval natuurlijk wel te sturen maar je gaat uiteindelijk aan de slag met wat er op het doek of papier komt te staan. Daar ga je mee werken, daar ga je op door.”

Je werk wordt vaak werk geometrisch genoemd. Kan jij je daarin vinden?

“Ik heb eigenlijk nog nooit een geometrisch schilderij gemaakt, vind ik zelf. Het wordt wel vaak zo genoemd maar het werk is vooral ritmisch. Mijn werk kan je mogelijk meer vergelijken met het ritme van een muziekstuk.

Muziek is voor jou van belang?

“Jazeker! Ik voel mij als schilder ook een muzikant. Het werken bevredigt mij net zoals luisteren naar muziek. Het is wel grappig want ik hou bijv. erg van jazz, maar kan ook graag naar muziek van bijv. Frank Zappa, Jefferson Airplane of Bob Dylan luisteren. Muziek die mij iets doet bij het schilderen, is eigenlijk alleen hedendaagse componerende muziek zoals het werk van M. Feldman, G. Ligeti, Simeon Ten Holt of Gerard Grisey. Het is geen mainstream muziek, maar ik sta daar juist helemaal open voor. Muziek van Grisey staat ook onder de video ‘Toeval in Balans’ gemonteerd. Unieke muziek wat mij betreft.”

Tot slot: Zijn er anderen die jouw werk als voorbeeld gebruiken?

“Op beurzen en zo zie ik wel eens werken die duidelijk op mijn werk lijken. Dat is prima. Iedereen heeft natuurlijk het recht om naar mijn werk te kijken. Ik kijk ook graag naar andermans kunst en heb ook zo mijn voorbeelden gekend. Soms denk ik wel eens dat sommigen mijn werk na-apen misschien. Gelukkig zie ik altijd zelf een heel duidelijk verschil met mijn werk, dus ik kan er niet zo mee zitten eerlijk gezegd.”

Ben je nieuwsgierig geworden naar het werk van Eric de Nie? Zijn expositie is nog tot 17 februari te bekijken bij Kunsthandel Kruis-Weg68.

(foto’s 2 t/m 6 én de video zijn gemaakt door Marja Sonneveld)