Annelien Kers

Annelien Kers: “Kunst mag ook gewoon mooi zijn”

Annelien Kers is alweer ruim een jaar artistiek coördinator bij de Vishal, ze is eigenaar van Kers Gallery en bedenker van de veiling Ongekend met werk van jonge kunstenaars. Tijdens het Kunstlijn weekend is ze samen met Marc Mulders curator bij het Dolhuys. Ook zal ze op geheel eigen wijze de overzichtstentoonstelling in de Vishal verzorgen: “Ik breng het gebouw en de kunst bij elkaar, door één hangende installatie te maken van alle werkjes van de kunstenaars. Zo vormen ze samen een mooie combinatie. Het is belangrijk dat de bezoeker bij binnenkomst meteen ziet dat het geheel klopt.”

Wat zijn je toekomstplannen voor De Vishal?

“Ik heb in eerste instantie vooral gekeken naar het gebouw. Door de grote pilaren die voor de wanden staan is het moeilijk om hier een tentoonstelling in te richten. Voor het programma van volgend jaar heb ik veel site-specific installaties geregeld zodat kunstenaars in de Vishal aan het werk gaan. Ze maken ter plekke hun kunstwerken zodat we zeker weten dat het formaat past.”

Gebeurt het vaak dat iets niet past?

“Ik vind van wel. Door de manier waarop je gedwongen bent het werk op te hangen, heeft het al gauw iets truttigs. De Vishal is geen standaard ruimte. Je hebt te maken met verschillende elementen die mee spelen, de grote ramen, de kerk, de stenen vloer, het leidt af. Nu ik er voor gekozen heb de kunstenaar zelf met het gebouw te laten spelen, weet ik zeker dat het een mooie combinatie wordt. Dat was vorig jaar al een beetje te zien tijdens de Kunstlijn. Er viel een gat in de programmering. Ter opvulling spande Willem Besselink lijnen door de ruimte terwijl Floor van Keulen en Joost Krijnen ter plekke twee muurschilderingen maakten. Het was fijn dat het gebouw en de kunst samen kwamen en dat de bezoeker bij binnenkomst meteen zag dat het klopt.”

Annelien Kers

Wat zijn je specifieke ideeën rond de programmering in de Vishal?

“In de toekomst wil ik de programmering minder regionaal maken, zo komt er volgend jaar er een kunstenaar uit het buitenland. In de kleine zaal is een programma opgezet waarbij we steeds een externe curator uitnodigen die een nieuwe kunstenaar voorstelt. Ook ligt het in de bedoeling grotere namen binnen halen en hun werk naast die van een Vishal-lid te tonen zodat de exposities een internationaler tintje krijgen.”

Wat vind je van het Haarlemse kunstklimaat?

“Het is leuk dat alle organisaties hier samenwerken. Dat mis ik in Amsterdam, daar is iedereen meer met zichzelf bezig. Het is in Haarlem erg collegiaal.”

Hoe verklaar je dat verschil?

“Het is hier wat dorpser, denk ik. Men presenteert zich als één Haarlem om zo bezoekers aan te trekken. Iedereen heeft zijn eigen expertise en gunt elkaar het succes. De betrokken kunstenaar zijn minder een concurrent van elkaar, dat maakt het makkelijker om samen te werken. De kunstenaars in Haarlem zijn daarnaast erg actief, ik vind dat bijzonder.”

Loopt het werk voor je eigen galerie en hier in de Vishal niet door elkaar heen?

“Beiden combineren gaat prima. In de Vishal vind ik het zelfs fijner werken dan in mijn eigen galerie. Dan heb ik de stress dat het ook nog verkocht moet worden en daar wil ik me liever niet mee bezig houden. Ik heb mijn galerie vooral om mooie tentoonstellingen te maken, niet om een winkel te hebben. In de Vishal kan ik echt mijn passie kwijt, daar hoef ik alleen maar kunstwerken op de juiste manier te tonen.”

Je bent ook initiatiefnemer van de veiling Ongekend

“Ongekend is een veiling voor jonge kunstenaars. In leegstaande panden probeer ik een zo groot mogelijk publiek te koppelen aan onbekende kunstenaars die voor het eerst de markt betreden. Ik vind het belangrijk hen op weg te helpen. De laatste keer was twee jaar geleden in de Hermitage. Ongekend is op het moment niet meer nodig want nu zijn het alléen nog maar jonge kunstenaars die exposeren. Ik heb de laatste twee jaar op de Kunstrai keramiek getoond, dat vind ik nu belangrijker. Keramiek is op beurzen een ondergeschoven kindje, net als grote installaties die moeilijk verkopen. Mijn doel is die te tonen aan een groot publiek. Laatst stond ik met eigenlijk onverkoopbare sculpturen op een beurs naast al die schilderijtjes die zo makkelijk verkopen. Beurzen zijn eigenlijk verschrikkelijk, als tegenhanger zet ik dan zo’n spannende beeldentuin neer. “

Wat is zo erg aan beurzen?

“Het zijn allemaal van die commerciële winkeltjes en dat is prima, maar ik houd daar niet zo van. Ik toon liever apart werk aan een groot publiek zodat ook dat gezien wordt.”

Wat wil je bereiken met de Kers Gallery?

“Mijn doel is goede kunstenaars te tonen en die succesvol te maken. Ik geef ze support en probeer ze op mooie plekken te laten exposeren. Ik zoek naar talent op beurzen, bij eindexamens en ik ga allerlei tentoonstellingen af. Er is een overvloed aan kunstenaars, maar niet alles is even mooi. Er komen regelmatig mensen bij me langs in de galerie om hun werk te laten zien, de meesten zijn niet goed genoeg. Ik wil graag spannende kunst tentoonstellen. Het is een groot compliment wanneer kinderen langslopen en dan juist bij mij naar binnen willen.”

Kers Gallerykergallerij_002

Waar moet een kunstwerk aan voldoen?

“Daar heb ik een standaard antwoord op. Ik wil het werk niet eerder hebben gezien, maar verrast worden. Het moet mooi en goed in elkaar zitten, iets nieuws zijn en spanning opwekken. Dat kan ook door schoonheid zijn natuurlijk. Een kunstwerk hoeft voor mij niet per se ingewikkeld te zijn, gewoon mooi mag ook. Ik zie de hele dag kunst en soms zit het meteen goed in elkaar, daar houd ik van. “

Wat betekent kunst voor jou?

“Door kunst kom ik op andere gedachten, het voedt mij. Kunstwerken kunnen me ontroeren en ik kan heel erg genieten van hoe het werk is gemaakt. De hele markt rond de kunstwereld is nog steeds een ongrijpbaar iets. Spannend en boeiend, een echt leerproces. Ik beslis veel intuïtief en kan het minder goed verwoorden.”

Maak jij zelf kunst?

“Dat deed ik wel. Op het moment heb ik er geen tijd voor, maar dat ga ik wel weer doen. Ik ben nu hoogzwanger en we zijn ook nog aan het verhuizen, een beetje druk allemaal. Mijn passie uit zich op het moment in de tentoonstellingen die ik maak.”

Wat ga je doen tijdens de Kunstlijn?

“Ik richt in het Dolhuys de tentoonstelling Maskerade in met Marc Mulders en Ria Mul van atelier Artenzo voor mensen met een beperking. Marc geeft daar les. Voor Ria maakt hij kijkdozen en maskers en daar gaat zij verder mee aan de slag. Ze maakt er hele mooie schilderijen van die we gaan ophangen. Ik had al eerder gewerkt met Marc in mijn eigen galerie en zocht iets dat past bij het Dolhuys. Dit werk leek me daar zeer geschikt voor.”

“In de Vishal richt ik de overzichtstentoonstelling in. Dit keer zonder de witte dozen aan de muren, de kleine werkjes komen te hangen. Om het gebouw er meer bij te betrekken en een geheel te laten vormen met de kunst, wordt het één grote installatie van alle werkjes van de kunstenaars. We hebben aan de deelnemers gevraagd een werk te maken dat aan alle zijden aanschouwelijk is en aan een draad kan hangen. We hangen ze aan vislijn, dat past goed bij de Vishal. Met deze installatie probeer ik er iets eigens van te maken ook al heb ik de kunstwerkjes niet zelf uitgezocht.”