De sieraden die Sylvia Blickman maakt zijn veel meer dan een mooi versiersel. “Als je een broche in de vorm van een kwal draagt, zul je snel reacties krijgen. Dat is immers vreemd en valt op. De bedoeling van mijn sieraden is dat er een dialoog ontstaat.”

Sylvia Blickman

Hoewel het werk van Sylvia Blickman (68) wereldwijd te koop is bij galeries en museumwinkels, is haar inspirerende atelier al jaren verstopt in de Haarlemse Nieuwe Kruisstraat. Tijdens de komende Kunstlijn Haarlem zal ze daar voor de 25ste keer open huis houden voor geïnteresseerden in haar sieraden en objecten. Aankomende 2, 3 en 4 november is de werkplaats getransformeerd tot galerie.

“Bezoekers kunnen dan alles bekijken, van mijn sieraden tot werksituatie”, zegt Sylvia. “Onder het genot van een drankje vertel ik de aanwezigen graag wat ik doe en waar mijn inspiratie vandaan komt. Mijn passie delen en aandacht krijgen voor je werk zijn altijd mooie onderdelen van de Kunstlijn. Mede om die reden doe ik al zo lang mee met dit mooie, jaarlijkse kunstevenement.”

GEHEEL EIGEN STIJL

Na het gymnasium doorliep de jeugdige Sylvia met succes de vakschool voor goud- en zilversmeden. Als meester goudsmid voerde ze vervolgens opdrachten uit die vaak toegespitst waren op de smaak van anderen en wat het modebeeld was. “Maar ik ben een vrij eigenzinnig persoon, die graag iets wil laten zien wat eigen is en niet de smaak van velen. Daarom ben ik op 25-jarige leeftijd naar de Rietveld Academie gegaan. Ik wilde mezelf herontdekken, leerde nieuwe materialen kennen en kreeg een voorkeur voor kleur in mijn sieraden.”

Op de Rietveld ontdekte ze het geanodiseerde aluminium. “Je kunt aluminium ten eerste edel maken, zodat het bestand is tegen oxidatie. Vervolgens kun je het alle kleuren van de regenboog geven en daarmee aan de slag gaan. Bij het bewerken van het materiaal, gebruik ik veel technieken uit de goud- en zilversmederij. Een zilversmid maakt bijvoorbeeld veel gebruik van hamers, legt zijn materiaal op lood en begint het te slaan totdat de gewenste vorm ontstaat. Zo kan ik het geanodiseerde aluminium mooie structuren meegeven. Ik vervaardig op die wijze bolvormige objecten, die ik ‘sandwich broches’ noem. Door veel te experimenteren en allerlei ideeën uit te proberen, heb ik een geheel eigen manier en stijl van werken ontwikkeld. Die reis naar nieuwe creaties daagt mij uit.”

Sylvia Blickman

 

NATUUR ALS INSPIRATIE

Sylvia kan overal inspiratie opdoen. Vaak wordt ze spontaan door nieuwe ideeën overvallen. “Voor mijn atelier staan twee mooie hortensia’s. In het najaar van 2010 blies de wind toevallig wat droge hortensiablaadjes naar binnen. Ik zag het prachtige nervenpatroon en dacht: daar móet ik wat mee. Vervolgens heb ik ontdekt dat je de mooie blaadjesstructuur kunt persen in het geanodiseerde aluminium. Vervolgens zaag ik het resultaat uit in de vorm van vlinders. Zo is de sieraadserie Bloemvlinders ontstaan. Omdat ik alle bloemblaadjes slechts eenmalig gebruik, zijn het allemaal unieke objecten om te dragen.”

Sylvia is een echt natuurmens. Zo fietst ze na haar werk in het atelier graag naar het strand om nog even in zee te zwemmen. Alles wat ze ziet, voelt en ervaart, kan Sylvia prikkelen tot een volgende serie van kunstzinnige objecten. “Ik zag ooit op het strand een aangespoelde kwal. Veel mensen denken dan: wat een vies beest! Maar ik zag die prachtige belijningen en mooie structuur. Dat triggert mij enorm. Ik ontdekte vervolgens dat de nervenstructuur van de OostIndische kers heel erg lijkt op die van kwallen. Door de blaadjes van deze bloem vervolgens in het geanodiseerde aluminium te persen, kun je in het materiaal de belijning van een kwal creëren. Vervolgens sla ik het aluminium bol en creëer je een prachtige kwallenbroche.”

Schelpen die ze vond in Portugal zorgde voor het idee van een heuse serie oester-sieraden inclusief parels. En een lange wandeltocht langs robuuste natuur in Midden-Amerika gaf haar het inzicht voor mooie vulkanenbroches met fraaie lavastromen. “Steeds nieuwe creaties verzinnen en mezelf blijven vernieuwen en uitdagen, dat boeit me enorm. De rust en heerlijk alleen werken in mijn atelier; experimenteren, uitproberen en dingen weer wegsmijten. Zo kom ik steeds weer tot nieuwe creaties.”

HERDENKEN

Ook creëerde Sylvia speciale herdenkingsbroches. “Als iemand overleden is en begraven wordt, vind je bij het graf een tastbare plek om diegene te gedenken. Dat is vaak niet zo als iemand na een crematie wordt uitgestrooid. Nu heb ik in opdracht ook sieraden gemaakt, waarin een klein beetje as van de overledene is verwerkt. Dat zijn heel persoonlijke en speciale sieraden, waarin ik naast de as ook een klein hartje en overdrijvende wolken heb gerealiseerd. Deze broches draag je als het ware op je hart, waardoor een geliefde voor je gevoel nog heel dicht bij je is en blijft. Mijn ideeën en kennis heb ik ook altijd graag gedeeld met anderen. Zo heb ik 35 jaar lesgegeven. Ik probeerde mijn leerlingen graag op een ander been te zetten. Hen iets nieuws te laten maken; iets wat ze nog niet kenden. Dan zei ik: ‘Kijk eens op een andere manier naar wat je voor je hebt.’ Zo creëer je iets nieuws, unieks en eigenzinnigs.”

Tekst: Marc Kok /  Fotografie: Donald van Hasselt, Sylvia Blickman en Marc Kok. Dit artikel is eerder gepubliceerd in de 58e editie van de Haarlemse Stadsglossy.